voor desie die wil stoppen

• Fleur

Hey Desie,

Ik las je bericht dat je ook met stoppen bezig bent. Je zegt dat je het moeilijker vind dan je dacht. Ik heb dat ook altijd gehad. Ik ben een aantal jaren geleden een aantal keren gestop, maar nooit langer dan een dag. Na drie uur zag ik zulke grote sigarettenpeuken voor mij dat ik niet eens meer op het verkeer letten. Het is een paar keer gebeurd dat ik bijna onder een bus of auto lag. Dat was voor mij weer reden om te roken. Ik kon geen telefoongesprek voeren zonder sigaret, ik ben journalist en ik kon geen verhaal schrijven zonder peuk. Ging ik eten, eerst een peuk. Moest ik de deur uit, eerst nog een peuk en ga zo maar door.

Onlangs ben ik bij mijn huisarts geweest en ik gebruik nu zyban. De trek in een sigaret gaat helemaal weg. Vraag mij niet hoe het kan, weet ik niet. Soms heb ik nog dat ik denk ik moet roken. En dan steek ik er een op en dan denk ik bah..dan maak ik hem weer uit.

Enne..die ex roker moet je lekker laten lullen. Ik ben gestopt omdat ik een vriend heb die er echt tranende ogen van krijg. Ik vind dat rokers genoeg rekening houden met niet rokers. Van mij mag ook iedereen roken. Dat is ieders z'n eigen keuze. Die ex roker is zo depressief van het niet roken dan hij al zijn frustraties hier op het forum uit. Gaat ie niet dood aan de sigaretten, dan gaat ie het straks doordat z'n hart het begeeft. Dus lekker laten lullen.

Ik hoop dat je hier wat aan heb

Gr. Fleur.

• lex

Ik zou er toch maar mee op passen:

Anti-rook medicijn leidt mogelijk tot de dood

Het middel Zyban, dat wordt voorgeschreven aan mensen die willen stoppen met roken, kan ernstige bijwerkingen hebben met de dood als gevolg. In januari overleed een 21-jarige Britse stewardess nadat zij korte tijd daarvoor was begonnen met het innemen van Zyban, zo blijkt uit een onderzoek.

De producent van Zyban, de farmaceutische gigant GlaxoSmithKline, geeft toe dat er tot nu toe 35 mensen, die net begonnen waren aan een Zyban-kuur, zijn overleden. Volgens een woordvoerder van de farmaceut is het echter onbewezen dat hun dood is veroorzaakt door het anti-rookmiddel, zo meldt de Britse omroep BBC.

Volgens de woordvoerder zouden de meeste mensen kunnen zijn overleden aan ziektes die het gevolg zijn van hun rookverslaving. Personen die eerder een hersenbloeding, epileptische aanvallen of een leveraandoening hebben gehad, zouden Zyban niet mogen innemen. Ook manisch-depressieve patiënten mogen het middel niet slikken. Maar ook één op de duizend gezonde mensen loopt bij gebruik van Zyban het risico van een hersenbloeding, aldus GlaxoSmithKline.

De Britse stewardess Kerry Weston voelde zich enkele dagen nadat zij haar Zyban-kuur was begonnen onwel. Zij verloor een keer haar bewustzijn en voelde zich zeer moe. Minder dan twee weken later overleed zij tijdens een stop-over in haar hotel in Nairobi.

GlaxoSmithKline heeft laten weten dat de malaria-medicijnen die Weston innam, de risico's die Zyban met zich meebrengt mogelijk hebben verhoogd.

Zyban, dat ook in Nederland op grote schaal wordt voorgeschreven aan mensen die van het roken af willen komen, werkt in op de hersenen en vermindert de trek in tabak. Het is het eerste anti-rookmiddel dat geen nicotine bevat. Huisartsen melden dat er met Zyban goede resulaten worden geboekt en dat veel mensen die het middel nemen hun gewoonte vaarwel kunnen zeggen.

Bron: Telegraaf

• Fleur

Hallo Lex,

Ik begrijp heus wel wat je bedoelt. Die berichten heb ik allemaal gelezen. Ik heb voordat ik dit middel kreeg eerst nog op het zybanforum gezeten. Alle voordelen en nadelen gelezen.

Ten eerste gebruikte die stewardes Kerry Weston malaria medicijnen, die het risico hebben verhoogd. Van alle bijwerkingen heb ik totaal geen last. Het enige dat ik ondervind is dat ik eerder wakker word, maar dat vind ik eerder een zegen.

Ten tweede bespreek je uitvoerig met je huisarts of dit middel wel geschikt is. Boven de 40 heb je verhoogd risco

Je mag niet depressief zijn

Je mag geloof ik ook geen medicijnen slikken

Je moet lekker in je vel zitten en geen problemen hebben

Als je een van deze bovenstaande dingen heb, is het niet goed zyban te gebruiken. Uit onderzoeken blijkt dat maar 3% het zonder hulpmiddelen redt. Ik kan nou niet zeggen dat dat bepaald veel is. Kijk eens naar die miljoen mensen die op 1 januari zijn gestopt. 650 mensen roken alweer, 350 zijn nog gestopt. Omdat het dan zo makkelijk is.

Het middel is niet gevaarlijk als je het naar behoren gebruikt. Kijk eens op het zybanforum. Hoeveel mensen er geen baat bij hebben. Volgens mijn huisarts is het slagingspercentage 90% bij gebruik van zyban. Dus laat mij maar lekker zyban gebruiken. Je moet alleen niet zo stom zijn dat ik combinatie te doen met andere medicijnen.

Gr. Fleur