de stoffen in een sigaret

• joop glimmerveen

n tabaksrook zitten meer dan 4000 chemische stoffen, waarvan er zeker 40 kankerverwekkend zijn. De meeste stoffen zijn zeer giftig. Vier extreem giftige stoffen zijn benzeen, nitrosaminen, formaldehyde en waterstofcyanide.

Benzeen

Benzeen is kankerverwekkend. Benzeen mag in Nederland niet meer worden gebruikt voor industriële doeleinden zoals het maken van inkten, rubber of verfafbijtmiddelen. Benzeen speelt een rol bij het ontstaan van leukemie en veranderingen aan de chromosomen.

Nitrosaminen

Nitrosaminen zijn kankerverwekkende stoffen die alleen in tabaksproducten voorkomen. Van nitrosaminen is bekend dat zij verschillende vormen van longkanker kunnen veroorzaken.

Nitrosaminen

Nitrosaminen zijn kankerverwekkende stoffen die alleen in tabaksproducten voorkomen. Van nitrosaminen is bekend dat zij verschillende vormen van longkanker kunnen veroorzaken.

Formaldehyde

Rormaldehyde wekt irritaties op van ogen, keel, neus en longen. Bij langdurig gebruik kan kanker, bijvoorbeeld van de longen, keelholte, botten en huid ontstaan. Formaldehyde wordt gebruikt in kunstmest, textielverven, desinfecterende middelen en bacteriewerende middelen. Formaldehyde komt op natuurlijke wijze voor in het milieu, maar in een rokerige kamer liggen de concentraties al gauw zo?n 1000 keer hoger.

Waterstofcyanide

In kleine hoeveelheden veroorzaakt waterstofcyanide irritaties van het neusslijmvlies, hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid. In grotere hoeveelheden kunnen gewichtsverlies en maag-darmproblemen optreden.

Waterstofcyanide wordt gebruikt voor zuiveringsmiddelen en insecticiden, in de metaalverwerkende en foto industrie.

Andere giftige stoffen die voorkomen in tabaksrook zijn:

- Arsenicum: puur gif.

- Aceton: nagellakremover.

- Ammoniak: schoonmaakmiddel, bijtende stof die de ogen irriteert.

- Acetic acid: azijn.

- DDT: gif, gebruikt als bestrijdingsmiddel.

- Polonium: radioactief afval.

- Zwavelstofsulfide: gas ruikt naar rotte eieren.

- Methaan: gas, koeienscheten.

wie durft er nog te roken, ja de domme onder ons

• Yorn

Heeee bedankt voor je informatie Joop.

Ik was van plan om te stoppen maar nu ik dit lees ga ik dat toch even uitstellen.

Ik wist echt niet dat je zoveel waar voor je geld krijgt, dat dit allemaal in 1 sigaret kan….

Nogmaals bedankt voor je advies en ik weet nu zeker dat ik meer plezier krijg in het roken van een sigaret

• Prof. Dr. Nietroker

En hier zien we precies hoe het met de anti-rook beweging is gesteld.

Een eindeloze opsomming van wat er allemaal in een sigaret zit. Vaak met nog heel wat erbij gelogen (propaganda)

Voorkeur voor het markeren van rokers met een button, of door ze uit te sluiten van ziektekosten verzekering.

Voortdurend spreken over het “op straat trappen, in de goot trappen en dergelijke” van rokers.

Rokers afdoen als zijnde onderkast, de low life van de sameleving. Ik las zelfs ergens “untermenschen” (Dit was Leksjj)

En tenslotte heel illustratief de nickname van bovenstaande schrijver. Waarom noem je jezelf niet gelijk Eichmann of Hitler?

Moet ik nog meer zeggen?

• Nixnut

2000Ja zogenaamde niet-roker wat je nog moet zeggen is dat je gewoon een stinkende verslaafde achterlijke idioot bent met een te grote nicotinesmoelwerk!

Ben blij dat je volgend jaar de Horeca uit getrapt wordt jammer dat ik er persoonlijk niet bij kan zijn !

Ps \\

Je stinkt en koop een goede paraplu

• Prof. Dr. Nietroker

Tja Leks,

Nu ben je alweer tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend bezig. Ik hoop toch echt dat de beheerder hier eens een keer iets aan doet.Nixnut schreef:

>

> 2000Ja zogenaamde niet-roker wat je nog moet zeggen is dat je

> gewoon een stinkende verslaafde achterlijke idioot bent met

> een te grote nicotinesmoelwerk!

> Ben blij dat je volgend jaar de Horeca uit getrapt wordt

> jammer dat ik er persoonlijk niet bij kan zijn !

>

>

> Ps \\

>

> Je stinkt en koop een goede paraplu

• peter

Gewoon op dit soort topics niet reageren en onderaan klikken. Na de zoveelste klik onderaan uit verschillende IP's valt het bericht vanzelf weer weg.

• iemand die neit rookt

dombo's met roken bereik je niets.

je gaat er toch alleen maar dood aan en het brengt niets dan narigheid.

dit was wel nuttige informatie voor mijn werkstuk een des te meer redenen om later niet te gaan roken.

je zou eens moeten kijken, als je al het geld dat in roken en sigaretten wordt besteed, aan afrika zou geven, zou er in heel afrika geen honger meer zijn.

mensen ga niet roken ook al is het zo stoer ofso, door de koomonoxide die in een sigaret zit kunnen de rode bloedcellen geen zuurstof meer vevoeren en ga je dood.

90% van de doden bij kanker (met name longkanker) zijn rokers.

riskeer dit niet !!!!

• iemand die nog steeds niet rookt

waarom zo dom reageren op deze topic??

mensen komop jezelf hitler noemen?? ik ben 13 en zelfs ik ben niet zo zielig!

maar oke als jij dood wil besteed dan nog maar een paar duizend euro aan die stinkende kuddingen.

ik heb met vrienden berekend, roken kost gemiddeld 2000 euro meer epr jaar,, doe het 10 jaar neit en je kunt een aardige middenklasser kopen.

ga een leven zoeken tss

• Kees

Wat heeft het voor zin om een oude topic van ander half jaar 1,5 jaar uit juni 2007 geleden weer uit de doos naar boven te toveren.

Bovendien is de desbetreffende persoon met deze nick net het weekend overleden.

Ga je niet van roken dood, dan krijg je wel een hartstilstand van de overdodis medicatie.