waarschuwing : 40% van de rokers haalt de pensioen en aow niet

• anti-rook

Roken

Roken is heel slecht voor de gezondheid van iedereen ! Voor al wie rookt zou stoppen een echte prioriteit moeten zijn als hij zich lang wil goed voelen. Het is nooit te laat om te stoppen met roken, zeker indien u weet dat wanneer u stopt de kans op ziektes gerelateerd aan roken ook zullen afnemen. Als u reeds schade heeft opgelopen door te roken, zal stoppen verdere schade doen afnemen.

40 % van de rokers sterft voor hun pensioen door hart-en longziektes en kanker. De dood kan bestaan uit een geleidelijk proces van minder werken van de longen en het hart.Dit leidt tot steeds toenemende verzwakking.

Gevaren van Roken

Algemeen

• longkanker

• keelkanker

• mondkanker

• slokdarmkanker

• leverkanker

• baarmoederhalskanker

• ziektes van hart- en bloedvaten

• longziektes zoals chronische bronchitis.

• Impotentie

• Daling van het aantal zaadcellen

• Halositosis ( slechte adem)

• Maagzweren

• Osteoporose (botontkalking)

• Vroege menopauze

Tijdens de zwangerschap

• vroeggeboorte en laag geboortegewicht.

• Toegenomen risico op miskraam

• Toegenomen risico op dood na de geboorte

Passief roken ( het inademen van de rook van een roker)

• Kinderen in een gezin van rokers hebben een groter risico op longontsteking, bronchitis, oorziektes, astma aanvallen en wiegedood komt twee keer zo vaak voor bij een rokend gezin.

• De mensen die regelmatig passief roken, lopen hetzelfde risico als rokers, alhoewel niet in dezelfde mate.

zie ook : Passief roken: gevaarlijk

Stoppen met roken

Stoppen met roken is niet gemakkelijk en zal enkel lukken indien u echt gemotiveerd bent.Niemand kan voor u stoppen en er is geen “gemakkelijke” manier. Er zijn veel verschillende technieken om te stoppen en er is niet een bepaalde manier die de beste is. Algemeen gezien is het best geleidelijk aan te stoppen en de volgende stappen kunnen ondernomen worden

Stap 1

Beslis of u werkelijk wil stoppen en voorbereid bent op een harde periode die aanbreekt.

Stap 2

Noem een specifieke datum wanneer u zal stoppen en gooi alle overblijvende sigaretten, aanstekers, lucifers en asbakken weg.

Stap 3

Zeg tegen vrienden en familie dat u gaat stoppen en vraag hun steun. Vraag andere rokers u geen sigaretten aan te bieden en indien mogelijk niet te roken in uw aanwezigheid. Probeer situaties waarin rokers zijn te vermijden. Het is best indien de andere familieleden in uw gezin mee zouden stoppen.

Stap 4

Stip iedere dag zonder sigaret aan op uw kalender.

Stap 5

Steek al het geld dat u zou uitgegeven hebben aan sigaretten apart en koop uzelf na een maand iets met dat geld.

zie ook : Stoppen met roken: een uitdaging

Verloop

De eerste tien dagen zijn meestal de moeilijkste en u kan de volgende symptomen hebben : prikkelbaarheid,rusteloosheid, slecht slapen, slecht concentreren, hoofdpijn, sneele polsslag, zweten en meer hoesten. Nicotine huidpleisters en kauwgom kunnen helpen deze symptomen te verminderen.

Eens u door de eerste tien dagen bent is dit reeds zeer goed, maar u zal dikwijls verlangen naar een sigaret tot 6 maanden na het stoppen.Laat u niet verleiden tot “slechts een sigaretje”, want dit is meestal de aanleiding om weer regelmatig te gaan roken.

Wanneer een arts raadplegen

Het is niet nodig een arts te raadplegen voor u gaat stoppen, maar als u reeds vele malen heeft geprobeerd zonder succes, kan uw arts u misschien begeleiden.

• bas

wat een onzin

40% van de rokers haalt de pension niet

en 80% van de niet rokers haalt de pension ook niet want die zijn voor die tijd al kappot gegaan door de stress

kapot ga je toch wel en dan make die paar pakkies sigarette echt geen ene flikker uit

je leeft maar een keer

DUS JE KUNT BETER 60 JAAR GELUKKIG ZIJN DAN 180 JAAR ONGELUKKIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Stef

bas Schreef:

——————————————————-

> wat een onzin

> 40% van de rokers haalt de pension niet

> en 80% van de niet rokers haalt de pension ook

> niet want die zijn voor die tijd al kappot gegaan

> door de stress

> kapot ga je toch wel en dan make die paar pakkies

> sigarette echt geen ene flikker uit

>

> je leeft maar een keer

> DUS JE KUNT BETER 60 JAAR GELUKKIG ZIJN DAN 180

> JAAR

> ONGELUKKIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

> !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bas bedoelt zijn eigen argumenten want deze houden alleen stand onder de volgende aannames:

- mensen die niet roken staan klaarblijkelijk stijf van de stress: waar haalt Bas deze wijsheid vandaan? Lijkt me een onhoudbare stelling. Wordt ook nergens onderbouwd en kan niet teruggevonden worden in de medische kennis;

- klaarblijkelijk is roken in de ogen van Bas een probaat middel tegen stress. Dat kan zijn maar er zijn ook vele andere goede middelen tyegen stress: sporten, muziek luisteren, een onspannen wandeling, een goed gesprek met een goede vriend, een heerlijke vrijpartij met je geliefde. Of, als dat allemaal niet helpt, desnoods een bezoek aan de psycholoog voor een paar sessies ontspanningstherapie. dat lijkt me allemaal heel wat beter dan roken, waarmee je je gezondheid te grabbel gooit;

- 80% van de niet-rokers haalt ook de pensioengerechtigde leeftijd niet door stress: Bas beweert hier dat de niet-rokers een tweemaal grotere (80% tegen 40%) hebben om vóór hun pensioen kasje wijlen te gaan. Het tegendeel is waar: niet-rokers hebben een veel hogere levensverwachting en de kans voor hen om het pensioen te halen ligt enkele tientallen procenten hoger. Gewoon niet waar dus;

- “kapot ga je toch en daar breng je met die paar pakkies sigaretten geen verandering in”. Nee, dat iedereen dood gaat is gevoeglijk bekend. Alleen als je veel rookt, ga je eerder dood en de jaren die je leeft, zul je, in vergelijking met een niet-roker, een hoger aantal in ziekte en (zwaar) lichamelijk (en dus ook geestelijk) ongemak doorbrengen. Met andere woorden: een roker leeft korter maar de jaren die hij leeft, brengt hij er meer ziek van door. die paar pakkies maken dus wel degelijk verschil uit. Gemiddeld 7 levensjaren en nog een aantal extra ziektejaren erbij. Tel uit je winst;

- “dus je kunt beter 60 jaar gelukkig zijn dan 180 jaar ongelukkig”: ook hier wil Bas ons voorspiegelen dat rokers gelukkigere mensen zijn dan niet-rokers. Waar blijkt dat uit? Ik kan dat nergens terugvinden en het strookt ook niet met mij eigen ervaring als ik rondom mij heen kijk.

Kortom, er klopt niets maar dan ook helemaal niets van de beweringen van Bas. Letterlijk geen enkele zin uit zijn betoog deugt. Ik mag vermoeden dat hij zelf ook rookt. In dat geval zou ik zeggen: man wees niet zo'n slapzak en stop ermee. Of ga door met roken maar val ons niet lastig met deze baarlijke onzin. Ik kom uit een gezin van 7 kinderen waarvan er in het verleden 4 rookten. Nu rookt er maar eentje. De rest is gestopt. Ook mijn moeder is gestopt. Wat hoor ik van deze 4 mensen die ooit hebben gerookt en daarna zijn gestopt? Zonder enige uitzondering dat ze het een van de beste besluiten van hun leven vonden, ze er lichamelijk een stuk op vooruit zijn gegaan en zich veel beter voelen. Zelfs het eten smaakt hen beter. Van enige toename van stress heb ik niemand van hen ooit over reppen. Ook zijn ze niet ongelukkiger geworden of zo.

Bij rokers bekruipt mij altijd het onbehaaglijke gevoel dat ze drommels goed weten hoe de vork in de steel steekt maar gewoon te slappe wilskracht hebben om te stoppen. dat veroorzaakt natuurlijk aanzienlijke mentale dissonantie. Deze dissonantie vraagt natuurlijk het nodige kunst- en vliegwerk om de eigen geloofwaardigheid te kunnen bewaren. Dat uit zich in onzalig geleuter en onzindelijk denken. Dit is trouwens standaard gedrag onder alle verslaafden: drinkers, druggebruikers, gokverslaafden, sexverslaafden en zeker ook rokers.

• anti roker

Goed omschreven stef.

De rokers smoezen vliegen om je oren hier.

• peter n

volgens mij zit jij bij stef bijna in z'n reet

ken zat rokers die de 80 gepasseerd zijn en nog van alles ondernemen

dus smoel houden en meeroken achterlijk stumpers

• Tjalling k

roken is wel zelfmoord op langer termijn

• lex

al zijn de praatjes en rokers smoesjes nog zo snel de feiten achter haalt men wel