Ook aan de andere kant!!

• Ex-roker

Vandaag in de Telegraaf:

Jawel zelfs in Nieuw Zeeland komer er zware anti-rook wetten!!

Geen land in de wereld blijft achter zouden ze allemaal misschien een beetje gelijk kunnen hebben en is (mee)roken echt gevaarlijk en vervelend voor niet-rokers?

Nieuw-Zeeland legt roken verder aan banden

WELLINGTON - Nieuw-Zeeland gaat het roken in de meeste openbare gelegenheden met ingang van vrijdag verbieden. Roken wordt verboden in onder andere cafés, restaurants, liften, taxi's, op het werk, op scholen en andere plekken waar kinderen en jongeren komen en in delen van schepen en treinen. In hotelkamers, gevangeniscellen en kerken mag nog wel worden gerookt.

Niet de individuele roker die de wet overtreedt zal worden beboet, maar zijn werkgever of de eigenaar van de gelegenheid waar hij rookt. Er wordt in eerste instantie alleen opgetreden naar aanleiding van een klacht. Sinds 1990 mocht in sommige openbare gelegenheden en op sommige werkplekken al niet meer worden gerookt.

In Ierland, Canada, Californië en New York geldt al langer een verbod op roken in openbare gelegenheden en op het werk. Naar verwachting zal ook Groot-Brittannië binnenkort een dergelijk verbod invoeren.

• Willem

Ex,

Als we dan toch kranten gaan voorlezen: Vanmiddag zag ik in het voorbijgaan een kop op het AD staan dat longpatienten ernstige hinder ondervinden van mist.

Ik neem aan dat het hier een vergissing betreft en dat natuurlijk “rokers” wordt bedoelt? Het kan toch niet zijn dat mensen hinder ondervinden van een puur natuurproduct als mist?

• nietroker

Tja, ik kan er maar niet aan wennen, Willem zat weer aan de PC…

• Patrick van Zundert

Ik zit nu in Manila (Filippijnen) en daar was het al verboden om in de winkelcentra te roken. In mijn hotel (EDSA Shangri-La) mag er nu ook niet meer gerookt worden in openbare gedeeltes van het hotel. Het ziet ernaar uit dat ook hier er steeds meer wetten komen die het roken moeten beperken.

Voor alle duidelijkheid: ik ben een roker (in ex-rokers' woorden een “pafsukkel”), maar heb hier absoluut geen problemen mee.

Patrick (webmaster van dit prikbord), die op zijn kamer heerlijk zit te genieten van een sigaretje ;-)

• Daffy

Hallo Patrick geniet op de Filipijnen en van je sigaretje op je kamer , en natuurlijk heb je geen moeite om je te houden aan het niet roken in openbare ruimte , want ondanks dat er mensen zijn die denken dat rokers zichzelf niet in kunnen houden weten wij wel beter en roken 99,9% van de rokers niet waar het niet mag of als mensen er last van hebben ook dan wordt er niet gerookt , hele fijne tijd daar :-) , Groetjes Daffy

• Patrick van Zundert

Daffy schreef:

>

> hele fijne tijd daar

> :-) , Groetjes Daffy

Dat zal wel lukken. Wist je trouwens dat een pakje Marlboro hier ongeveer 70 eurocent kost?

• Daffy

Tjee Patrick dat scheelt nogal een slok op een borrel :D:D , dat koopt wel weer heel erg makkelijk dan (voor ons tenminste) , geniet ze , Groetjes Daffy ;-)

• Ex-roker

Nou Patrick ook daar al strenge wetten?

Zal niet voor niets zijn!

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ondertussen nu je zo een beetje nergens meer kan roken ben je bijna de hele dag aan het vechten tegen de ontwenningsverschijnselen, en straks weer een uur of 16 niet roken in het vliegtuig!

Zal wel een domme opmerking zijn van mijn kant, maar als je nou eens zou stoppen heb je het drie maanden zwaar en daarna amper meer ontwenningsverschijnselen lijkt me veel makkelijker dan die lijdensweg wat je nu dagelijks moet ondergaan of zeg ik nou iets heel geks?

Steek er nog eentje op

O ooooooo straks die terugweg:-)

• nietroker

Ex,

Je overtreft jezelf…;-)

• Patrick van Zundert

Die wetten zijn zeker niet voor niets en als je oude berichten van me gelezen hebt moet je weten dat ik er een groot voorstander van ben. Ik heb geen last van ontwenningsverschijnselen. Door het vele reizen en mijn onregelmatige leven ben ik gewend te slapen, eten en roken zoals het uitkomt. Geen stress bij mij als ik een nachtje bijna niet slaap, neit kan eten of niet kan roken.

De 14 uur in het vliegtuig zonder roken zie ik als een genot. Zelfs al zou er aan boord nog wel gerookt mogen worden, dan nog zou ik kiezen voor een niet-rokersplaats. Simpelweg doordat je dan beter (lees: langer) slaapt doordat de nicotine je niet wakker houdt. Eerst 2-3 uurtje op mijn laptop werken, dan een filmpje kijken en aansluitend 7 tot 8 uur slapen aan boord. Meestal wordt ik zo 1,5 uur voor landing weer wakker.

Voor mij dus geen lijdensweg…dus ook geen reden om te stoppen. Ik ken je argumenten om te stoppen met roken en heb geen zin om daar verder op in te gaan. Simpelweg om geen welles/nietes-discussie te ontketenen. Ik kan mijn tijd hier beter besteden.

Wist je trouwens dat roken onderdeel van mijn vak is? Ik vlieg naar de Filippijnen in business class, verblijf daar in een suite in een 5-sterrenhotel, werk 2 tot 3 uur en krijg daar dan nogeens een paar duizend euro voor betaalt ook. Lijkt me een goede reden om niet te stoppen…….